Wywiad wojskowy Ukrainy przeprowadził specjalną operację cybernetyczną, w wyniku której uzyskał dostęp do oficjalnych dokumentów Federalnej Agencji Transportu Lotniczego Federacji Rosyjskiej, tzw. Rosawiacji. Na podstawie tych danych, wywiad ukraiński doszedł do wniosku, że pod wpływem sankcji rosyjska sfera lotnictwa cywilnego jest na skraju załamania. Jak podano w czwartek 23 listopada, wśród zdobytych informacji danych znalazła się lista codziennych raportów o skali problemów w awiacji cywilnej całej Federacji Rosyjskiej przez ponad półtora roku.
Moskwa, narażając swoją ludność na śmiertelne niebezpieczeństwo, wszelkimi sposobami stara się ukryć niekończący się stos problemów z lotnictwem cywilnym - przekazuje wywiad ukraiński. W ciągu dziewięciu miesięcy 2023 roku w Rosji udokumentowano 150 przypadków problemów technicznych samolotów, podczas gdy w analogicznym okresie 2022 roku odnotowano 50 takich incydentów. - W ten sposób ryzyko zajścia niepożądanych zdarzeń w Rosji wzrosło trzykrotnie - informuje wywiad.
Według wywiadu ukraińskiego problemy rosyjskiego lotnictwa dotyczą najczęściej silników i podwozów, a także układów hydraulicznych i oprogramowań.
70 proc. rosyjskich samolotów cywilnych wyprodukowanych za granicą przeszło niecertyfikowane naprawy przy użyciu nieautentycznych części zamiennych. Wywiad zwraca uwagę, że brak części zamiennych w Federacji Rosyjskiej doprowadził do tzw. "kanibalizmu lotniczego", kiedy niektóre samoloty są demontowane w celu naprawy innych.
Większość radzieckich samolotów An-2 nie może na razie odlecieć, ponieważ silniki do nich wyprodukowano w Polsce, ale ze względu na sankcje ich dostawy zostały wstrzymane
- informuje wywiad.
Wywiad ukraiński przekazuje, że problemy w awiacji rosyjskiej mają charakter systemowy. Jest to bezpośrednia konsekwencja sankcji, do których zalicza się zakaz dostaw samolotów i części do nich, całkowita odmowa świadczenia obsługi technicznej, odmowa aktualizacji oprogramowania, zatrzymanie rosyjskich samolotów za granicą oraz ograniczenia w dostępie do informacji meteorologicznych dla żeglugi powietrznej - czytamy.