Zaminowane plaże i kontrowersje wokół Katarzyny II. "Jeden dzień w..." Odessie

Po tym, jak Rosjanie zaatakowali Ukrainę, wybrzeże Morza Czarnego w Odessie i okolicach zostało zaminowane ze względów bezpieczeństwa. Zakazane są kąpiele na okolicznych plażach. Można na nich zobaczyć tabliczki z napisem "miny". Możecie "stanąć" teraz na tej plaży i rozejrzeć się dookoła - wszystko dzięki technologii VR/360 oraz projektowi Outriders i Ukrayina.pl.

Pracę Outriders w Ukrainie (i nie tylko) można wspierać na https://zrzutka.pl/outriders

Odessę, wraz z jej plażami, pokazuje nam Witalij Grynczuk. - Może się wydawać, że w naszym mieście jest spokojnie, ale to niezupełnie tak - mówi nasz przewodnik, stojąc pośród straganów na miejscowym targowisku. - Trwa wojna, każdego dnia przylatują irańskie drony i rakiety. Często są alarmy - dodaje.

Rynek Prywos, na którym poznacie Witalija, to symbol Odessy, jeden z największych i najstarszych działających rynków spożywczych w Ukrainie.

ZOBACZ WSZYSTKIE FILMY VR >>

Odessa. Zaminowana plażaOdessa. Zaminowana plaża Outriders

Trudna sprawa Katarzyny II

Witalij zabiera nas wszystkich w podróż po Odessie zarejestrowaną w technologii VR/360. Idziemy więc przed budynek Teatru Opery i Baletu i okolice Muzeum Morskiego. Teatr, to obok schodów potiomkinowskich, najbardziej rozpoznawalna budowla miasta.

Możemy się też rozejrzeć po ulicznej wystawie antywojennych prac na głównym deptaku Starej Odessy przy ulicy Derebasiwskiej. Oprócz tego w Odessie dzięki technologii VR/360 możemy wsiąść do odeskiego tramwaju i zobaczyć centralny park miasta - im. Tarasa Szewczenki. Wszędzie towarzyszy nam ciekawy komentarz Witalija. Opowie on m.in. historię pomnika Katarzyny II i emocji, jakie ta statua budzi teraz emocje w mieszkańcach Odessy. Czy powinna nadal tu stać? Co z innymi pomnikami w mieście?

Odessa. Wystawa prac antywojennychOdessa. Wystawa prac antywojennych Outriders

Zespół Outriders razem z Ukrayina.pl w projekcie "Jedeń dzień w..." pokazuje z bardzo bliska kolejne atakowane przez Rosję ukraińskie miasta, używając do tego technologii VR/360. We wtorek pokazaliśmy wam Mikołajów - szliście z naszą przewodniczką przez osiedla i place zabaw, teren hotelu czy teatru.

Potem przyszedł czas na Kijów. Dziennikarz Piotr Andrusieczko prowadził nas na słynny Majdan Niepodległości, zobaczyliśmy kijowskie metro, most nad Dnieprem, który przed rosyjską inwazją był jednym z popularniejszych miejsc spotkań w stolicy i park Tarasa Szewczenki z lejem po bombie tuż przy huśtawkach.

Wreszcie zabraliśmy was do Krzywego Rogu, miejsca urodzenia prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego. Tam odwiedziliśmy, między innymi, Dom Ludowy czy weszliśmy do schronu, zdolnego pomieścić około 600 osób.

"Jeden dzień w..." to reporterski projekt, który pokazuje życie w sześciu ukraińskich miastach - Mikołajowie, Kijowie, Odessie, Dnieprzu, Zaporożu oraz Krzywym Rogu. Wirtualny zapis z "oprowadzań" znajdziecie na stronie projektu "Jeden dzień w...".

Projekt to kolejna już współpraca Ukrayina.pl i Gazeta.pl z Outriders. Dotychczas reporterki i reporterzy kolektywu dostarczali portalowi materiały z Ukrainy w formie podcastów, redakcje współpracowały też przy nagradzanym projekcie #WizaDonikąd / #VisaToNowhere, opisującym losy osób, które z różnych miejsc ruszyły przez Białoruś na Zachód. Wcześniej razem zrobiliśmy też projekt "Białoruskie domino" o wyborach prezydenckich w Białorusi.