Sektor transportu spotkał się w ostatnich latach z bezprecedensowymi wyzwaniami. Pandemia koronawirusa i wydarzenia za wschodnią granicą zaburzyły wypracowane przez dekady procedury. Zmiany, które spadły na wielu nieoczekiwanie, pociągają za sobą konieczność podjęcia decyzji, które czasami są kosztowne i trudne. Zarówno branża transportowa, jak i producenci czy konsumenci, muszą dostosować się do nowego modelu działania świata.
Przerwane łańcuchy dostaw i problemy z logistyką sprawiły, że wielu przedsiębiorstwom trudno było utrzymać się na rynku w dotychczasowej formie. Szybko okazało się, że transport, w szczególności ten intermodalny, stanowi najważniejszy, globalny system, na którym opierają się nie tylko produkcja i handel, ale i gospodarki wszystkich państw.
Na problemy czysto logistyczne nałożyły się inne problemy - spowodowane wahaniem popytu, nagłymi zmianami zamówień od klientów, deficytem zapasów, zmniejszeniem zdolności produkcyjnej dostawców, zdarzeniami losowymi czy brakiem surowców. W wielu miejscach zabrakło możliwości realizacji zleceń – zabrakło kontenerów, statków, ludzi.
Branża transportowa dokonała błyskawicznej korekty wcześniejszych strategii, zmieniła globalny łańcuch dostaw, przekierowała swoje moce.
Sektor ten wciąż mierzy się z olbrzymimi wyzwaniami. Dlatego warto sprawdzić, co na temat przyszłości tranzytu mówią eksperci. Doskonałą okazją będzie Forum Transportu Intermodalnego Frach 2023, które odbędzie się między 19 a 21 kwietnia. W trakcie konferencji poruszone zostaną najważniejsze zagadnienia dotyczące zarówno przewozów międzynarodowych, jak i łańcuchów dostaw, których wciąż jeszcze nie udało się przywrócić.
Zdaniem organizatorów sympozjum niezbędna jest debata o zagadnieniach mających kluczowy wpływ na stabilność gospodarki naszego kraju, regionu, świata. Na spotkanie w z wyjątkowymi ekspertami zapraszają Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa-Północ-Wschód (ENEIA) i Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza (PUIG).
Zaproszeni przez organizatorów goście poruszą tematykę związaną z nowymi szlakami komunikacyjnymi i łańcuchami dostaw, infrastrukturą punktową i liniową, barierami i szansami dla rozwoju terminali.
Uczestnicy spotkania będą mogli przekonać się, jak duży wpływ ma transport intermodalny ma strategia rozwoju przyjmowana przez poszczególne regiony. A także wpływ tranzytu na możliwości i plany przedsiębiorstw działających w segmencie e-commerce. Goście Forum poruszą też kwestie związane z współpracą euro-azjatycką, europejskimi i azjatyckimi korytarzami transportowymi, czyli kwestiami, na których cieniem kładzie się wojna w Ukrainie.
Uczestnicy konferencji będą mogli przekonać się, jakie działania powinny podjąć władze poszczególnych krajów i Unii Europejskiej, by system logistyczny, będący najważniejszych z systemów mających wpływ na gospodarki, utrzymać w dobrej kondycji.
Organizatorzy zadbali nie tylko o pokaźny pakiet wiedzy dla uczestników, ale także o ciekawą formułę. Pierwszego dnia zaplanowana została wizyta studyjna na największym w Polsce terminalu intermodalnym należącym do Grupy CLIP w podpoznańskim Swarzędzu. Widzowie dojadą bezpośrednio na terminal na pokładzie "Pociągu Retro" prowadzonego przez jedną z najnowocześniejszych lokomotyw elektrycznych. Kolejne dni to obrady merytoryczne w gronie ekspertów oraz zagranicznych gości, które odbędą się w stolicy.
Ciekawie zapowiada się m.in. "Debata terminali", podczas której poznamy nowe szlaki komunikacyjne, najnowsze technologie, omówione zostaną bariery i szanse rozwoju branży. Goście będą mogli wziąć też udział w panelu dyskusyjnym, który pozwoli znaleźć odpowiedź na pytanie o transport i logistykę w strategii rozwoju regionów. Podczas panelu e-commerce usłyszeć będzie można m.in. jaka jest aktualna kondycja tej dziedziny, jakie zmiany przyniosła jej pandemia, które z czynników dla sektora e-commerce są w szczególny sposób hamujące.
Istotna będzie też dyskusja o zacieśnianiu współpracy z Ukrainą. Wiąże się z nią wiele wyzwań takich jak integracja ukraińskiej sieci kolejowej z siecią europejską, unijne wsparcie dla przewozów towarowych w ramach ukraińskiego eksportu i importu. Jakie postulaty mają przedsiębiorcy, którzy po jednej i drugiej stronie granicy są gotowi do wzmacniania współpracy?
Podczas Forum podjęta też zostanie próba znalezienia odpowiedzi o przyszłość transportu. Jak wyglądają nowe łańcuchy dostaw? Szczególności te oparte o dekarbonizację, związane z wykorzystaniem nowoczesnych paliw, takich jak wodór? Uczestnicy spotkania poznają też znaczenie transformacji cyfrowej - od zmian podczas kontroli granicznej po wdrożenie innowacyjnych rozwiązań przez spółki kolejowe i ich biznesowych partnerów.
O tym, że tematyka Forum faktycznie odpowiada na wątpliwości i pytania przedsiębiorców, dla których tranzyt jest istotny, świadczą poprzednie edycje imprezy. Światowi potentaci transportu, logistyki, handlu spotkają się z uczestnikami forum już po raz 11. Goście z Kazachstanu, Kirgizji, Uzbekistanu, Czech, Słowacji, Austrii, Niemiec, Litwy, Węgier i Włoch pojawią się w Swarzędzu i Warszawie. Warto poznać perspektywę tych, którzy o przewozie intermodalnym i jego znaczeniu dla gospodarki wiedzą najwięcej.
Szczegóły wydarzenia i rejestracja: https://forumfracht.eu/