Transport to jedno z najważniejszych działań, które ma kluczowy wpływ na gospodarkę. Rozwój krajów, ich współpraca, dostęp do dóbr, bez odpowiednich korytarzy transportowych i szlaków komunikacyjnych jest po prostu niemożliwy. Sieć połączeń, dzięki którym towary poruszają się z jednego miejsca w drugie wykorzystuje różne środki transportu: ciężarówki, pociągi, statki czy samoloty. Nie bez znaczenia jest też to, co przewozimy. Surowce energetyczne, produkty spożywcze, w tym rolnicze (na przykład zboże czy owoce), materiały budowlane oraz przedmioty typowo konsumpcyjne, takie jak elektronika czy odzież – to wszystko musi bezpiecznie trafić z punktu A do punktu B.
Transport jest szczególnie istotny w obliczu ostatnich wydarzeń. Wcześniej pandemia, a dzisiaj wojna w Ukrainie udowadniają, że w szczególności infrastruktura kolejowa, ma nie tylko olbrzymie znaczenie gospodarcze, ale także stanowi istotny element obronności i bezpieczeństwa państw. Najistotniejsze kwestie związane z tą tematyką zostały poruszone podczas XI Forum FRACHT, które odbywało się pod wiele znaczącym tytułem: "W cieniu konfliktu w Ukrainie – korytarze transportowe. Współpraca pomiędzy polskimi a ukraińskim przewoźnikami".
W drugim dniu wyjątkowego spotkania ze specjalistami od transportu głos zabrał Janusz Piechociński, Prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja, Przewodniczący Rady Programowej Forum FRACHT. "Zawirowania i załamanie morskich łańcuchów logistycznych w czasie pandemii Covid-19 i po rosyjskiej napaści na Ukrainę wywołały dyskusję na temat deglobalizacji oraz konieczności powrotu do skracania odległości między dostawcami a rynkami. Zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw zmusiły kraje i regiony do dążenia do większej samowystarczalności w zakresie energii, żywności, zasobów, technologii i nie tylko. W tej sytuacji Polski rząd, biznes, przedstawiciele nauki powinni być ambasadorami zwiększenia wymiany handlowej i inspirować Komisję Europejską w kierunku racjonalnego tworzenia nowych impulsów do rozwoju rynku TSL." - powiedział, rozpoczynając drugi dzień obrad.
Uczestnicy Forum mogli usłyszeć m.in. jak duże jest znaczenie transportu intermodalnego dla zabezpieczenia płynności łańcuchów dostaw i jak bardzo będzie ono rosło. Przedstawiono bowiem dane, które opublikował Urząd Transportu Kolejowego wraz z prognozami na kolejne dekady.
Scenariusz bazowy przewiduje dalszy umiarkowany wzrost kolejowych przewozów intermodalnych do 2030 roku, natomiast dynamika w latach 2020 – 2030 będzie znacznie niższa niż w poprzednich dziesięciu latach. Masa towarów w kolejowych przewozach intermodalnych w Polsce w latach 2013 – 2022 (w mln ton) to pierwszy rok, kiedy mamy spadek przewiezionych ton o 1,4% (26, 2 mln ton, w 2021 roku było to 26,5 mln ton).
Podczas kolejnych prelekcji omówiono inne inicjatywy istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa Europie. Infrastruktura kolejowa, co widać na tle konfliktu zbrojonego w Ukrainie, ma zarówno znaczenie gospodarcze jak i obronne. Transport jest też kluczowy dla rozwiązywania kwestii niedoborów energii.
Kolej emituje 9 razy mniej CO2 niż drogi, kolej jest również 7 razy bardziej energooszczędna. Jednak zaznaczono, że drogi prąd może kosztować europejskie koleje 10 miliardów euro w 2023 roku.
Wśród ważnych projektów poruszono także kwestie Inicjatywy Trójmorza, która nabrała nowego znaczenia w kontekście wojny, bo coraz częściej pojawiają się głosy, by Ukrainę włączyć do tej zmieniającej mapę europejskiego transportu inicjatywę.
Podczas Forum omówiono też wyzwania, przed którymi stoi branża transportowa i logistyczna. Jest ich całkiem sporo. Wśród najważniejszych wymienić trzeba nie zakończoną ostateczne modernizację infrastruktury kolejowej, przez co nie jest ona zdolna do zabezpieczenia potrzeb, , zbyt małą ilość terminali i centrów logistycznych, niedostateczną cyfryzację transportu, zapewnienie bezpieczeństwa oraz efektywności i atrakcyjności usług transportu kolejowego, także poprzez podniesienie zdolności przepustowości i automatyzacji procesów.
Jedno z najważniejszych gospodarczych wydarzeń ma też szansę przynieść konkretne zmiany. Uczestnicy Forum FRACHT, Grupa Clip oraz Ukraińskie Koleje Państwowe (Ukrzalyznica) ogłosili bowiem decyzję o rozpoczęciu pilotażowego programu współpracy. Celem jest jeszcze głębsze wzmocnienie polsko – ukraińskich relacji w zakresie wymiany handlowej, w szczególności transportu i logistyki. Sukces programu ułatwi współpracę pomiędzy Ukrainą i Unią Europejską, w tym Polską.
Materiał promocyjny marki Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza.