Protest przewoźników: Ciężarówki zaczęły być przepuszczane na jednym z punktów kontrolnych

Otwarcie przejścia granicznego Dołhobyczów-Uhrynów jest pierwszą pozycją na liście środków podejmowanych w celu odblokowania granicy. Strona ukraińska ma nadzieję, że pomoże to w osiągnięciu porozumienia i szybszym odblokowaniu granicy.

Państwowa Straż Graniczna Ukrainy rozpoczęła odprawę ciężkich samochodów ciężarowych na przejściu granicznym Uhrynów-Dołhobyczów. T rozwiązanie zostało uzgodnione w piątek podczas ukraińsko-polskich rozmów. Od rana 4 grudnia straż graniczna odprawiła z Ukrainy 30 ciężkich pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 7,5 tony na przejściu granicznym w Uhrynowie. Ciężarówki wjeżdżają na punkt kontrolny w ogólnej kolejce.

Kolejnym środkiem podjętym przez Ukrainę w celu rozwiązania konfliktu jest utworzenie oddzielnych przepustek w ukraińskim systemie elektronicznym eKolejka dla pustych pojazdów na punktach kontrolnych Jagodzin-Dorohusk i Krakowiec-Korczowa. Uzgodniono również pilotażowy projekt rejestracji pojazdów w systemie bezpośrednio przed przekroczeniem granicy na przejściu granicznym Malhowice-Niżankowice.

Zobacz wideo Protest przewoźników. Ukraińcy kierowcy ciężarówek koczują na granicy z Polską

Jednocześnie wciąż trwa blokada przejść granicznych. "Tysiące samochodów czeka na przekroczenie granicy", powiedział Andrij Demczenko, rzecznik Państwowej Służby Granicznej Ukrainy, w komentarzu dla Ukrinform.

Według polskiej straży granicznej 2500 ciężarówek czeka w kolejkach na przejściach granicznych, gdzie trwa blokada przez polskich przewoźników: "Jahodzin - 520, Rawa Ruska - 880, Krakwiec - 500, Szeginie - 600

— powiedział rzecznik.

Zobacz wideo "Ludzie potrzebują chleba, ale potrzebują też okien". Relacja z charytatywnej aukcji DESA dla Ukrainy

Polska zwiększy kontrole ciężarówek na granicy z Ukrainą. Żądanie protestujących

Polska straż graniczna zwiększy kontrole ciężarówek na granicy polsko-ukraińskiej. Takie oświadczenie pojawiło się na stronie polskiego Ministerstwa Infrastruktury. Wprowadzenia kontroli domagali się protestujący.

Dzisiaj pokazujemy, że dotrzymujemy słowa: Inspekcja Transportu Drogowego, Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Graniczna i Policja skierowały w ten region dodatkowe siły

— powiedział polski minister infrastruktury Polski Alvin Gajadhur.

Polska podejmie działania w celu zwalczania nieuczciwej konkurencji na rynku przewozów towarowych. Na szczycie Rady ds. transportu Unii Europejskiej będą rozważane konsekwencje zniesienia obowiązku posiadania przez ukraińskich kierowców zezwoleń na wjazd do UE.

KE może ukarać Polskę za blokowanie granicy z Ukrainą

Komisja Europejska może ukarać Polskę za blokowanie granicy z Ukrainą. Poinformowała o tym europejska komisarz ds. transportu Adina Valean. Ponadto blokada polskiej granicy spowodowała 20-proc. spadek ukraińskiego importu w listopadzie i może kosztować Kijów 1 proc. PKB.

Istnieje lista środków technicznych, które można podjąć, ale muszą one zostać wdrożone i uzgodnione przez stronę polską. Kontynuujemy dialog, ale zastrzegamy sobie prawo do interwencji jako Komisja Europejska, a nawet wszczęcia procedury w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego

— powiedziała Valean.

Według niej negocjacje są obecnie w toku. Rzecznik Komisji Europejskiej Adalbert Jahnz powiedział, że odbywają się spotkania przedstawicieli strony polskiej i ukraińskiej przy wsparciu Komisji Europejskiej, podczas których wymieniane są szczegóły techniczne ewentualnej umowy.

Zobacz wideo Na szczycie OBWE w Macedonii Północnej pojawił się Siergiej Ławrow. Ukraina wraz z paroma innymi państwami odmówiła udziału w wydarzeniu

Ile traci Kijów na blokowaniu granicy?

Straty gospodarcze w Ukrainie rosną z powodu protestów polskich kierowców ciężarówek. Informuje o tym agencja Reuters, która przeprowadziła własne badania w tej sprawie.

Tygodniowe blokady dróg przez polskich kierowców ciężarówek protestujących na granicy zmniejszą całkowity import Ukrainy o około jedną piątą w listopadzie i mogą kosztować Kijów jeden punkt procentowy wzrostu PKB, jeśli będą kontynuowane

— powiedział agencji niewymieniony z nazwiska wysoki rangą ukraiński urzędnik.

Jednocześnie negocjacje w sprawie zakończenia protestów przewoźników może komplikować fakt, że Polska jest w trakcie zmiany władzy po wyborach 15 października. Polscy przewoźnicy twierdzą, że Ukraińcy wypchnęli ich z własnego rynku, wykorzystując wojenne zmiany w zezwoleniach. Ale to Ukraina teraz przegrywa.

Zakłócenie jest bardzo oczywiste. To gwałtowny spadek; to tak, jakby jedna piąta naszego miesięcznego importu utknęła na granicy

— powiedział agencji Reuters Taras Kaczka, wiceminister gospodarki i handlu Ukrainy.

Copyright © Agora SA